Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) voert vanaf augustus 2024 stapsgewijs vernieuwingswerken uit in drie snelwegtunnels in de provincie Antwerpen. De Lode Craeybeckxtunnel (E19) krijgt ledverlichting, een nieuw ventilatiesysteem en de hoog- en laagspanningsinstallatie krijgt een volledige opknapbeurt. In de Rupeltunnel (A12) en de Frans Tijsmanstunnel (R2) voorziet het agentschap verleddingswerken. De ingrepen kaderen in de grootschalige onderhouds- en renovatiewerken van de Vlaamse snelwegtunnels.
Craeybeckx- en Rupeltunnel als eerstvolgende aan de beurt
In 2019 startte AWV met de verledding van haar tunnels in de Vierarmentunnel. De Bolivar- en Kennedytunnel (R1) volgden in 2021 en 2023. In Antwerpen staat de Craeybeckxtunnel als eerstvolgende op de planning. Op zondagavond 18 augustus starten de werkzaamheden in de 1,6 kilometer lange koker richting Antwerpen. Er wordt uitsluitend tijdens de nacht gewerkt, telkens van zondagavond tot vrijdagochtend, van 21.00 tot 06.00 uur. Verkeer op lange afstand rijdt via de Rupeltunnel (A12). Op korte afstand volgt het verkeer de route via afrit Wilrijk (6), Krijgsbaan (R11) richting de N177/A12. Tijdens de zomerperiode is het niet mogelijk om via de Elisabethlaan (N173) de oprit naar de R1 te nemen of richting Antwerpen-Centrum te rijden. De N173 loopt namelijk dood op het kruispunt met de Grotesteenweg (N1) door de werken aan de Mechelsebrug en het Singelkruispunt. Weggebruikers wordt gevraagd de officiële omleidingen te volgen. Vanaf februari 2025 gaat het agentschap verder in de koker richting Brussel. Als alles vlot verloopt, steken beide tunnelkokers – na ongeveer een 170-tal nachten werk – tegen juli 2025 in een nieuw kleedje.
De verledding van de 580 meter lange Rupeltunnel start op maandag 16 september richting Brussel. Ook hier wordt enkel ‘s nachts gewerkt, telkens van maandagavond 20.00 tot zaterdagochtend 05.00 uur. Verkeer blijft mogelijk in beide richtingen door één tunnelkoker via versmalde rijstroken. Vanaf februari 2025 werkt AWV in de koker richting Antwerpen. De werkzaamheden duren een 120-tal nachten en zouden tegen eind april 2025 afgerond moeten zijn.
In de Tijsmanstunnel start AWV ten vroegste in juli 2025 met de plaatsing van ledlampen.