Op vraag van buurtbewoners tijdens verschillende bewonersvergaderingen en vanwege het positief draagvlak in een algemene bevraging, besluit Stad Mechelen om de Stuivenbergbaan tussen Landbouwstraat en Uilmolenweg én tussen de Uilmolenweg en het jaagpad naar de Zenne te vernieuwen en in te richten als fietsstraat, samen met een voetpad in asfalt langs één kant van de weg. In de bevraging gaf meer dan de helft aan positief te staan tegenover de inrichting van een fietszone en een trajectcontrole.
“Tijdens de zomermaanden gingen we langs in Mechelen-Zuid om te horen wat er leeft onder buurtbewoners. Eén van de hoofdvragen was de vernieuwing en herinrichting van de Stuivenbergbaan. We gingen hierop in, waarop we de Stuivenbergbaan hebben aangepast tot een fietsstraat en een voetpad hebben aangebracht langs de kant van de weg. Vandaag ligt er een aangename en veilige weg voor fietsers, voetgangers en automobilisten. Gegeven dat de route deel uitmaakt van het fietsroutenetwerk, was een fietsstraat maken van deze baan een logische keuze”, zegt burgemeester Bart Somers
“We hebben twee bewonersvergaderingen georganiseerd om te onderzoeken op welke manier we de Stuivenbergbaan konden vernieuwen, rekening houdend met de inbreng van de buurt. Ook organiseerden we een buurtbevraging om te onderzoeken wat het draagvlak is voor een fietszone en een trajectcontrole. 56% van de buurt is voorstander van een fietszone en 61% is voor een trajectcontrole. Vandaag ligt er een mooie roodbruine asfaltlaag, later volgt de signalisatie van de fietsstraat en de biggenruggen. We nemen ook de principiële beslissing om een trajectcontrole te plaatsen en dit op te nemen in de budgetvoorstellen voor 2025. Rekening houdend met de voetgangers voorzien we een asfaltstrook langs één kant van 1,5 meter, inclusief biggenruggen om de veiligheid te garanderen. De Stuivenbergbaan is vandaag een aangepaste baan naar de noden van buurtbewoners en hun omgeving.”, vertelt schepen van openbare werken Patrick Princen.
Vernieuwing Stuivenbergbaan
Op 30 april 2024 ging het College langs in Mechelen – Zuid voor college op stap. In navolging van de algemene vragen die speelden in de buurt, werd op 19 juni een bewonersvergadering georganiseerd over de Stuivenbergbaan. De engagementen die daar werden uitgesproken zijn om de slijtlaag in de rijbaan te onderhouden, de putten in de bermen langs de rijweg te vullen en een asfaltstrook te voorzien voor voetgangers. Bijkomend de opdracht om de signalisatie ‘max 3,5 ton’ aan één zijde van de weg en signalisatie ‘max 2,5 ton’ aan andere zijde van de weg op elkaar af te stemmen. Ook werd tijdens deze vergadering bepaald om een schriftelijke bevraging te organiseren over de Stuivenbergbaan, om het draagvlak naar een fietsstraat en een trajectcontrole 30 km/u te onderzoeken.
Voor de schriftelijke bevraging werden er 90 antwoorden ontvangen. 51 daarvan waren positief over een fietszone (56%) en 55 daarvan waren positief voor een trajectcontrole (61%). “Daarnaast was er ook vraag om de oversteekbeweging over de Uilmolenweg veiliger te maken voor voetgangers en fietsers. AWV is principieel akkoord en werkt een ontwerp uit zodat er een zebrapad en fietsoversteek komt aan de zijde waar ook het voetpad wordt aangelegd.”, besluit schepen van openbare werken Patrick Princen.