De stad Lier pakt uit met eigen stadscommercials en -TV
Op 17 juni zendt RTV Kempen de eerste van in totaal vijf afleveringen uit van Lier TV, een televisiemagazine dat de commerciële troeven van de binnenstad in de verf moet zetten. Dezelfde missie is weggelegd voor de nieuwe stadscommercials die 29 dagen lang zullen worden uitgezonden op ATV.
In 1999 werd in Vlaanderen de problematiek van handel in de binnensteden onder de loep genomen. Initiatieven die de centrumfunctie van stadskernen trachtten op te waarderen, werden onder de naam “Mercuriusprojecten” door de Vlaamse overheid ondersteund. Zo ontving de stad Lier subsidies voor de aanleg van het Zimmerplein, het bouwen van een centrale parkeergarage en ook voor de heraanleg van de Grote Markt werd financiële steun toegezegd.
Maar de handel in de Lierse binnenstad bleef aandacht vragen. Daarom liet de stad in 2007 een commercieel masterplan opstellen met als doel op gefundeerde wijze het handelsapparaat in de binnenstad te kunnen ondersteunen. Hiervoor voerde een gespecialiseerd bureau een studie uit die antwoorden moest bieden op de vragen: “Hoe verhouden vraag en aanbod zich in de binnenstad, hoe is het gesteld met klantenbinding en –verloop, en welke adviezen kunnen er geformuleerd worden om het Lierse stadcentrum aantrekkelijker te maken?” Dit masterplan werd in 2008 afgewerkt en de resultaten ervan werden openlijk verspreid en bekendgemaakt. De talrijke aanbevelingen in het rapport werden gebundeld en in werkgroepen ter verwezenlijking voorbereid.