Nadat er eerder al een trajectcontrole kwam in de Grote Nieuwendijkstraat en voorzien werd in de Borgersteinlei, komt er nu ook een trajectcontrole in de Boerenkrijgstraat. De maximumsnelheid verlaagt daar ook naar 30 km/h. “Hiermee sluiten we een sluiproute af en krijgt Mechelen Noord er een veilige wijk bij”, zegt burgemeester Bart Somers.
In 2019 werd trajectcontrole ingevoerd in de Grote Nieuwendijkstraat, een significante verbetering van de verkeersveiligheid in de straat, zeker in combinatie met de herinrichting van de straat en de invoering van een zone 30. Vorig jaar besliste het stadsbestuur om ook in de Borgersteinlei een trajectcontrole in te voeren en er de snelheid naar 30km/h te verlagen. “Om te voorkomen dat de Boerenkrijgstraat, die tussen de twee straten in ligt, een sluiproute zou worden, gaan we ook trajectcontrole installeren in de Boerenkrijgstraat en er de maximumsnelheid terugbrengen tot 30 km/h. Zo voorkomen we dat het sluipverkeer zich nog langs deze route verplaatst en verbeteren we de verkeersveiligheid in de hele wijk tussen de Grote Nieuwendijkstraat en de Borgersteinlei”, zegt Bart Somers.
De stad bekijkt nu welke praktische aanpassingen nodig zijn om de nieuwe trajectcontrole snel operationeel te krijgen. Schepen van mobiliteit Alexander Vandersmissen: “Mensen staan er niet altijd bij stil, maar de wijk Mechelen Noord is heel dichtbevolkt. Hier staan enkele duizenden woningen en circuleert een veelvoud aan auto’s. Die moeten vaak op geconcentreerde momenten zich een weg banen langsheen smalle wegen. Uit recente cijfers blijkt dat zo goed als 100% van de bestuurders zich aan de snelheidslimieten houdt binnen een trajectcontrole en dat er ook heel wat minder ongevallen gebeuren. De trajectcontroles blijken dus erg efficiënt. Het is natuurlijk onmogelijk die overal te gaan plaatsen, maar we bekijken alle opportuniteiten.”