Stad Mechelen is op een bewonersvergadering in gesprek gegaan over de vernieuwing van de Stuivenbergbaan. De straat krijgt in september een nieuwe toplaag en een afgescheiden wandelstrook voor voetgangers. Via een bewonersbevraging zal de buurt zich kunnen uitspreken of er al of niet een fietsstraat en/of een trajectcontrole moet komen. “Met de aanpassingen zorgen we voor een weginrichting die beter aansluit bij het profiel van de weggebruikers en willen we tegemoetkomen aan de vragen van de buurtbewoners.”
De Stuivenbergbaan is een straat met een apart profiel. Er zijn geen voetpaden aanwezig, en naast de straat zelf ligt een brede berm die heel wat putten vertoont. Uit metingen blijkt dat automobilisten er de snelheid niet altijd even goed respecteren.
“Anderzijds blijkt uit onderzoek en tellingen ook dat het merendeel van het verkeer op de Stuivenbergbaan plaatselijk is, en dat dit verkeer de laatste jaren constant is gebleven”, licht schepen van mobiliteit Alexander Vandersmissen toe. “Wel is het zo dat er sneller gereden wordt dan toegelaten. We willen dan ook enkele gerichte en gedragen maatregelen nemen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Enerzijds pakken we op korte termijn de staat van de weg aan, anderzijds komen we met voorstellen die we via een bevraging bij de buurt willen aftoetsen.”
De bewoners kunnen zich via een bevraging uitspreken over twee voorstellen die nu op tafel liggen. Enerzijds is dat een trajectcontrole, die de snelheid van het gemotoriseerd verkeer moet beperken en het verkeer rustiger laten verlopen. Anderzijds is dat het invoeren van een fietsstraat, waarbij gemotoriseerd verkeer fietsers niet mag voorbijsteken.
“De straat vormt een belangrijke as van ons toekomstig fietsroutenetwerk, maakt deel uit van het fietsknooppuntennetwerk en wordt gebruikt door schoolgaande kinderen en een jeugdbeweging,” voegt schepen Vandersmissen toe. “We willen dat fietsers en voetgangers er de ruimte krijgen die ze nodig hebben, maar moeten ook rekening houden met het feit dat dit een belangrijke ontsluitingsweg is voor de hele buurt.”
“Op langere termijn willen we de riolering en de inrichting van de straat volledig vernieuwen, daarvoor wachten we op Vlaamse subsidies voor de rioleringen” vertelt schepen van openbare werken Patrick Princen. “Maar er is ook een heraanleg noodzakelijk op korte termijn. De straat krijgt daarom in september, tenzij onvoorziene omstandigheden, een nieuwe toplaag, en nog voor het bouwverlof zullen alle putten in de bermen gedempt worden. Langs één kant komt er ook een afgescheiden strook voor voetgangers en enkele uitwijkstroken voor wagens. De subsidies voor de heraanleg van de riolering zijn aangevraagd, maar zo kunnen we de periode tot de definitieve heraanleg alvast overbruggen.”