Je kan op de gemeentelijke website van Hemiksem nu gebruik maken van virtuele assistent ‘Regi’. De chatbot gebruikt artificiële intelligentie om vragen van inwoners te beantwoorden. Je kan rechts onderaan het scherm van de website een vraag stellen aan Regi. De chatbot geeft je dan een gepersonaliseerd antwoord, met informatie verzameld vanop de gemeentelijke website en bovenlokale initiatieven zoals intercommunales, de intergemeentelijke cultuurdienst en het intergemeentelijke zwembad. Na de lancering van de nieuwe website van het lokaal bestuur, zorgt deze chatbot voor een nog betere dienstverlening voor de burger. Zo kunnen zij er 24 uur op 24 uur terecht met hun vragen.
Wat kan je vragen aan REGI?
Elke vraag die je zou stellen aan een lokaal bestuur. Zoek je informatie over het vernieuwen van je identiteitskaart, de openingsuren van het zwembad of wil je een parkeerverbod aanvragen? Regi zorgt voor een antwoord. De chatbot voorziet je van een antwoord, en linkt bijvoorbeeld ook door naar externe pagina’s en formulieren die je nodig hebt voor je specifieke vraag.
Het project werd gerealiseerd met 500.000 euro subsidies van Digitaal Vlaanderen, een initatief van de Vlaamse overheid. Samen met 10 andere gemeenten in de regio Antwerpen werd de chatbot op maat ontwikkeld: Schelle, Brecht, Hove, Lint, Mortsel, Ranst, Rumst, Wijnegem, Wommelgem en Zandhoven.